الکترونیک
نوشته شده توسط : ربیعی +چراغی+ کاوسی

در دنیای امروز میکرو کنترلر ها و میکرو پرسسورها در ساخت دستگاه ها نقش اصلی را ایفا میکنند اما کسانی که برنامه نویسی این میکرو کنترلرها را یاد میگیرند همیشه یه مشکل و دغدغه اصلی دارند و آن این که چه طور برنامه ای را که نوشتند را برروی آی سی پروگرم کنند.
میکروکنترلر های avr که در زمان اندکی طرفدارن زیادی نیز پیدا کرده برای پروگرم کردن با حداقل هزینه میتوان پروگرم برای آن ساخت و برنامه را برروی آی سی های ان پروگرم کرد. شاید تا به حال برای خرید پروگرم به مغازه ای مراجعه کرده باشید وبا پروگرم های از ۱۰ هزارتومان تا ۲۰۰ هزار توامان مواجه شده باشید اما پروگرمی که نقشه آن درادامه مطلب وجودارد باهزینه کمتر از ۱۵۰۰ تومان ساخته میشه و کارایی بالایی هم دارد.
من خودم شخصا با این پروگرم کارمیکنم و تا حالا هیچ گونه مشکلی نداشته و به خوبی کارکرده و از آن هم خیلی خیلی راضی هستم.

stk200-300-yazdkit-com-s1

 

پروگرم این قسمت stk200/300 نام دارد که با استفاده از پورت پرینتر برنامه شما را برروی آی سی پروگرم میکند اما نحوه کار به چه صورت میباشد . یکی از امکانات جالب و پرکاربرد میکروکنترلر های avr امکان isp میباشد .
اما این isp چیست؟
در این میکروکنترلر ها چند پایه وجود دارد که علاوه بر این که وظیفه اصلی خود راانجام میدهند برای پروگرم کردن نیز کاربرد دارد و میتوان فقط به کمک ۵ سیم برنامه را برروی آی سی پروگرم کرد واین پایه ها sck,mosi,miso,reset,gnd میباشد که با وصل سیم های پروگرم به این پایه ها میتوان به راحتی برنامه را برروی آی سی پروگرم کرد.
به عنوان مثال برای آی سی atmega16 پایه های ذکر شده به صورت زیر میباشد.

stk200-300-yazdkit-com-16

البته برای آی سی های دیگر میتوانید دیتا شیت آن را دانلود کنید و نحوه قرار گیری پایه ها را ببینید. اما برای پروگرم کردن باید ابتدا پروگرم زیر را بسازید که باید ایتدا یک کانتکتور نرگی پرینتر تهیه کنید و سیم های آن را مانند عکس زیر به هم وصل کنید و خروجی های لازم را به کمک سیم به بیرون منتقل کنید و برای سیم انتقال نیز میتوان یه سیم آیفون تهیه کنید که دران رشته سیم های مورد نیاز وجود دارد.

stk200-300-yazdkit-com-bi

و میتوانید پروگرمر را به صورت عکس زیر آن را کانتکتوری کنید و این ها همه به سلیقه شما برمیگردد.

stk200-300-yazdkit-com-s2

حالا که پروگرم را ساختید ابتدا باید در نرم افزار در قسمت پروگرم نوع پروگرم را stk200/300 انتخاب کنید . این کار را یک بار انجام دهید کافی هست و نیازی به تنظیم نوع پروگرم درهر زمان پروگرم کردن نیست. بعد از تنظیم نوع پروگرم پروگرم را وصل فیش پرینتر بکنید و خروجی های سیم را به پایه های مربوطه آی سی وصل کنید و برنامه را برروی آی سی پروگرم کنید.


به همین راحتی!




:: موضوعات مرتبط: الکترونیک , ,
:: بازدید از این مطلب : 394
تاریخ انتشار : 26 فروردين 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست